Fremtidens metro må ikke blive Christianshavns Bispeengbue

I vores høringssvar til den supplerende miljøkonsekvensvurdering af metrolinjen advarer vi igen politikerne om risikoen ved at vælge en højbane frem for en tunnel mellem Prags Boulevard og Lynetteholm.
Billede
Kort over M5 og Østlig Ringvej

Vi har netop vedtaget vores høringssvar til den supplerende miljøkonsekvensvurdering af Metrolinje M5 og her slår vi fast, at en højbane vil splitte de kommende byområder på Margretheholm og skabe permanente gener for fremtidige beboere – sammenlignelig med den omstridte Bispeengbuen. 

Vi opfordrer til, at miljøkonsekvenserne ved både tunnel- og højbane-løsningen tydeligt præsenteres for politikerne, inden en beslutning træffes.

Særligt vækker det bekymring, at metrostationen ved Prags Boulevard foreslås ændret til en højbane. Vi tolker, at ændringen som en forhåndsbeslutning om en højbaneløsning til Lynetteholm, hvormed kommunens mulighed for at tilkøbe den dyrere tunnelløsning undermineres. 

Uvished er uholdbar – og kunne man forestille sig et tunneltillæg? 

En tunnelløsning bør være mulig at finansiere – for eksempel ved at lade M5 slippe for at dække underskuddet på Nordhavnsmetroen. Alternativt kunne man også se på billetpriser. Med skelen til beslutningen om et lufthavnstillæg på metrobilletten, kunne det være interessant at få oplyst, hvad et ”tunneltillæg” ville koste. 

Endelig er det vigtigt for os at fremhæve, at det er uholdbart, at beboerne på Margretheholm skal holdes i uvished om hvilke løsning, man vil vælge de næste ti år. 

Om høringen

  • Økonomiforvaltningen sendte den 2. juni 2025 supplerende miljøkonsekvensrapport for metrolinjen M5 (etape 1) samt et revideret udkast til tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25 i offentlig høring på Bliv Hørt-portalen. 
     
  • Høringsfrist: 24. august 2025.
     
  • Når den offentlige høring er afsluttet, udarbejder Københavns Kommune en hvidbog over alle modtagne høringssvar. Det omfatter både høringssvar fra den igangværende høring, samt de høringssvar som Københavns Kommune modtog i forbindelse med høringen af miljøkonsekvensrapporten for M5 i perioden 1. august til 26. september 2024.