Beboere og sejlere frygter, at metrolinje M5 bliver en højbaneløsning

Torsdag den 5. september 2024 deltog omkring 80-90 borgere i vores borgermøde om den mulige nye metrolinje M5 i København. Her er opfølgningen på mødet.

Miljøkonsekvensrapporten for den potentielle nye metrolinje M5 er sendt i offentlig høring med høringsfrist den 26. september. Vi inviterede til borgermøde for at give beboere på Margretheholm og sejlere i Margretheholm Havn mulighed for at komme til orde, inden de endelige beslutninger om linjeføringen træffes, og for at samle input til vores høringssvar til rapporten.

Miljøkonsekvensrapporten viser, at metrolinjen kan medføre store forandringer i området, hvis den anlægges som en højbane fra Prags Boulevard til Refshaleøen. Det vil bl.a. betyde, at den inderste del af Margretheholm Havn skal fyldes op med jord under anlægsarbejdet, og at de rekreative fællesarealer på Margretheholm indskrænkes markant.

Med andre ord vil en højbaneløsning ændre området markant, og derfor var der også et stærkt fremmøde fra områdets beboere og sejlere, der udtrykte bekymring for højbaneløsningen.

Grav metroen ned – ligesom andre steder i København

Blandt de fremmødte var der bred enighed om, at metrolinjen bør anlægges som en tunnel for at bevare og sikre områdets rekreative kvaliteter. De grønne og blå arealer danner nemlig rammen om hverdagslivet på Margretheholm, som blandt andet omfatter et havneliv med 750 bådejere og mindst 2000 beboere, hvoraf mange er børnefamilier og studerende. Fra publikum lød det blandt andet:

  • "Hvorfor vil man bygge metro over vand, når metroen går under vand alle andre steder i København?" spurgte en borger undrende.
  • "De 2000 beboere på Margretheholm bør vægte højere end hensynet til flagermus. Politikerne bør præsenteres for de to løsningsmodeller, højbane og tunnelløsningen, som ligestillede. Prisen på 1,5 mia. kr. for en højbane er ubetydelig i det store billede," påpegede en anden borger.
  • "Der opføres snart en stor ny børneinstitution og en institution for unge med autisme på Margretheholm. Hensynet til disse institutioner bliver ikke taget, hvis der bygges en højbane, og Refshalevej omlægges," gjorde en tredje borger opmærksom på.

Lokaludvalgets holdning

I lokaludvalget er vi positivt indstillede over for udvidelsen af metro-nettet, men vi understreger vigtigheden af, at anlæggelsen sker på en måde, der i videst muligt omfang harmonerer med hverdagslivet på Margretheholm. I lokaludvalget er vi derfor heller ikke i tvivl om, at vi ønsker, at metrolinjen føres i en tunnel under Margretheholm og Margretheholm Havn.

Denne løsning var der også opbakning til blandt politikerne Niels Peder Ravn fra Det Konservative Folkeparti og Enhedslistens Gorm Gunnarsen, som begge deltog i mødet og sidder i Københavns Borgerrepræsentation.